Dimitri Qvintus: EU:n pitää kieltää lyhyet lennot
Eurovaaliehdokas ja SDP:n puoluehallituksen jäsen Dimitri Qvintus vaatii Euroopan unionia kieltämään lyhyet lennot.
– EU ei ole ollut käytännössä tarpeeksi kunnianhimoinen ilmastopolitiikan ja päästöjen vähentämisen osalta. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi esitän, että jos junalla pääsee neljässä tunnissa paikasta A paikkaan B, samaa matkaa ei voi tehdä lentäen. Lyhyet lennot EU:n sisällä on siis kiellettävä, Qvintus sanoo tiedotteessaan.
– Jos mietimme Suomea tai laajemmin Eurooppaa, neljän tunnin aikaraja junamatkalle on perusteltu esitys. Pitää muistaa, että tunnin lento ei ole mikään yhden tunnin juttu, vaan sen päälle kentälle meneminen ja turvatarkastukset vievät vähintään puolitoista tuntia aikaa. Kyse on siitä, että suurten kaupunkien välillä lentely ei ole perusteltua ilmaston kannalta eikä myöskään arkijärjellä ajateltuna.
Qvintuksen mukaan hänen esityksensä ei ole vallankumouksellinen. Hän huomauttaa, että EU-jäsenmaista Ranska on jo kieltänyt lyhyet kotimaan lennot.
– Käytännössä tämä esitys vaikuttaisi huomattavasti enemmän Keski-Euroopassa kuin täällä koti-Suomessa. Ranskan kielto jätettiin pariin tuntiin, mikä ei tuo kaivattuja ilmastovaikutuksia. Esityksen perusteltavuus nojaa kehittyneisiin junayhteyksiin sekä siihen, että EU:ssa sitoudutaan kehittämään raideyhteyksiä entisestään. Neljän tunnin raja tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi Pariisista ei voisi enää lentää Välimeren rannalle Marseilleen. Tuo väli taittuu junalla reilussa kolmessa tunnissa eli kyse ei ole yksilön arjen vaikeuttamisesta, vaan vastuullisesta ilmastopolitiikasta, Qvintus sanoo.
– Poliitikot ovat pelänneet ihmisten reaktioita ja jättäneet siksi päätökset tekemättä aivan liian pitkään. Jos asiaa kysyy eurooppalaisilta ihmisiltä, vastaus näyttää hyvinkin selvältä: Euroopan investointipankin tekemän tutkimuksen mukaan 62 prosenttia eurooppalaisista kannattaa lyhyen matkan lentojen kieltämistä. Ihmiset ovat valmiita, ja niin poliitikkojenkin pitäisi olla, Qvintus toteaa tiedotteessaan.
Julkaistu Demokraatissa 16.5.2024